Cercetarea celor de Developer Economics (puteți descărca raportul de aici) arată că 47% dintre care dezvoltă aplicații pentru sistemul de operare mobil iOS și 50% dintre cei care dezvoltă pentru Android câștigă mai puțin de 500 de dolari pe lună de pe urma unei aplicații. Asta în condițiile în care în magazinele virtuale App Store și Google Play sunt disponibile, cumulat, peste 2 milioane de aplicații.
În magazinele de aplicații câștigătorii iau totul
Raportul arată că în industria aplicațiilor mobile, 2% dintre dezvoltatori atrag 54% din veniturile totale, câștigând fiecare peste 100.000 de dolari pe lună. Totodată, 88% dintre dezvoltatori încasează doar 11% din venituri, încasând sub 10.000 de dolari pe lună. Restul atrag 35% din venituri și câștigă între 10.000 și 100.000 de dolari pe lună.
Jocurile sunt cele mai populare aplicații, dar nici aici situația nu este prea roză. Potrivit cercetării, 57% din titluri generează venituri mai mici de 500 de dolari pe lună.
Veniturile per joc fiind de cele mai multe ori mici, foarte mulți dezvoltatori lansează mai multe titluri, pentru a trage lozul câștigător. Nu suprinde astfel faptul că cei 2% care sunt dezvoltatori de succes au cel puțin 11 jocuri lansate, mai arată raportul. Însă, marea majoritate a dezvoltatorilor (70%) au lansat mai puțin de 4 jocuri.
Aplicațiile pentru business, mult mai „bănoase” ca cele consumer
Dezvoltatorii care realizează aplicații pentru mediul de business au câștiguri mult mai mari decât cei care țintesc segmentul consumer, potrivit Developer Economics. Aceștia au șanse de două ori mai mari să câștige 5.000 de dolari pe lună de pe urma unei aplicații și de trei ori mai mari să câștige mai mult de 25.000 de dolari decât cei care dezvoltă pentru consumatori. Chiar și în aceste condiții, 2 din 3 dezvoltatori se concentrează pe segmentul consumer.
Și în România sunt dezvoltatori care realizează aplicații pentru clienți corporate și pot încasa 20.000 de euro pentru un astfel de proiect. De exemplu, compania iQuest, cu operațiuni în România la București, Cluj, Craiova, Sibiu și Brașov, înregistrează venituri de peste 1 milion de dolari pe an doar de pe urma aplicațiilor mobile. În 2009, aplicația Trip Journal dezvoltată de firmă a fost premiată de Google cu 100.000 de dolari.
Însă când vine vorba de dezvoltarea de aplicații pentru consumatori, lucrurile sunt diferite. O echipă de dezvoltatori români a lansat în urmă cu trei ani jocul Arrival 3D, dedicat sistemului de operare mobile Windows Phone. Aceasta este, cu peste 200.000 de descărcări în varianta gratuită, cea mai populară aplicație românească din magazinul virtual Windows Phone Store. Jocul este susținut de reclame, dar dezvoltatorii sunt, în ciuda popularității, departe de a se fi îmbogățit. „Venitul nostru generat de reclamele din Arrival 3D Free se ridica inițial la 30 de dolari pe lună, însă el a continuat să scadă până la aproximativ 8 dolari pe lună”, a declarat, pentru gândul, Marius Prisecaru, cel care reprezintă echipa din spatele Arrival 3D. Dezvoltatorii au lansat apoi o variantă platită a jocului. Aceasta a generat, de la lansarea în decembrie 2011, aproximativ 500 de dolari. În prezent, aplicația aduce circa 10 dolari pe lună. Asta deși ambele versiuni ale jocului, gratuită și plătită, se bucură de calificative foarte bune primite de la utilizatori, de 4,5 și 5 stele.
Un alt dezvoltator român, al aplicației Airplanes, care are sute de mii de descărcări pe iOS și Windows Phone. El a explicat, pentru gândul, de ce nu câștigi foarte mulți bani din aplicații, chiar dacă, la 1 euro, acestea sunt relativ accesibile chiar și pentru clienții din România. „Majoritatea oamenilor nu cumpără aplicații mobile. Preferă să dea 1 euro pe o cafea”, a spus Mircea Deliu.
De ce este dificil să ai succes în industria aplicațiilor mobile
Pentru dezvoltatorii de aplicații mobile este din ce în ce mai dificil să câștige bani de pe urma acestora, din cauza competiției acerbe și a așteptărilor tot mai mari ale utilizatorilor, potrivit unui studiu al companiei de cercetare a pieței Gartner. Atât App Store, magazinul virtual al Apple, cât și Google Play, platforma de aplicații a Google, includ în acest moment peste 1 milion de aplicații fiecare.
Conform analiștilor Gartner, pentru ca o aplicație să se impună pe piață, aceasta trebuie să fie de calitate și să ofere multe funcționalități. Iar aceste lucruri înseamnă costuri mai mari de cercetare, dezvoltare, livrare și suport.
Gartner estimează că, până în 2018, doar una din 10.000 de aplicații dedicate consumatorilor va reprezenta un succes financiar. Mai mult, procentul aplicațiilor gratuite disponibile va crește de la 91% la sfârșitul anului trecut, la 94,5% în 2017. În aceeași perioadă, numărul de aplicații gratuite descărcate va crește de la 102,1 miliarde în 2013, la 268,7 miliarde peste trei ani.
În ceea ce privește aplicațiile plătite, în 2017, utilizatorii vor descărca 14,8 miliarde, față de 9,2 miliarde anul trecut.